lördag 14 januari 2012

Vaknat på fel sida

Idag hade både sambon och jag en stark känsla av att sonen vaknat på fel sida. Hela förmiddan gick han omkring och var missnöjd. Och allt som gått honom emot har varit stor katastrof.

Tröttheten har dessutom gjort att måltiderna blivit onödigt krångliga. Inget har riktigt passat den lille gossen. Förutom yoghurt. Det har han slukat till både lunch och kvällsmat. Ingen riktig mat för en hel dag tycker jag nog egentligen. Men bättre att han äter nånting, och att detta nånting dessutom är nyttigt, än att han äter ingenting alls.

Vi tog båten över till Hammarby sjöstad. Promenerade runt lite och hamnade i en butik som säljer gamla möbler och annat. En del renoverar de efter kundens önskemål. Själv fyndade jag en leksaksspis för 185kr. Kanske något plastig, men i jättefint skick. Ska hämta den imorrn. Vi fick inte med oss både den och vagnen idag.

En av sonens bästa lekar är att koka. Det betyder all typ av matlagning. Han tittar gärna på när vi lagar mat och han tillbringar massor med tid i "kökshörnan" på dagis. Så jag tror han kommer gilla att ha en egen spis att stå och kocka vid.

Vi åt lunch på ett trevligt ställe. Och så gick vi till Luma bibliotek för att låna lite böcker till sonen. Vi föräldrar börjar nämligen tröttna på de han har hemma. En annan favoritsysselsättning är att bläddra i böcker. Han ska sitta i knät på nån av oss och så bläddrar han fram och tillbaka i böckerna flera gånger. Man får absolut inte läsa boken från pärm till pärm, det har han inte tålamod till. Men man får gärna berätta vad som finns på bilderna. Helst ska det vara djur. Efter att ha gått igenom den här proceduren ett antal gånger med de böcker han har behövde vi förnya oss lite.

Luma bibliotek är så himla trevligt. Det är väldigt barnanpassat och blir lite som en öppen förskola där man bara kan hänga och låta sonen springa runt och utforska.

Nu är jag tokigt godissugen, trots att jag egentligen är jättemätt efter en stor portion lyxkebab. Har en chokladask i skafferiet som aldrig blev uppäten på nyårsafton. Men mitt samvete håller mig från att öppna den. Får se om jag lyckas stå emot hela kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar