lördag 19 maj 2012

Djur i bur

Igår tog vi tåget till den danska hufvudstaden. Sambon ville åka dit i ett jobbärende, och sonen och jag hängde med. Vi fördrev tiden på zoo medan sambon undersökte det han skulle.

Jag är alltid lite skeptisk till djurparker. Man har ju liksom en känsla av att dur i bur inte är djur som mår bra. Men jag blev glatt överraskad. Visst trivs djur alltid bäst i sin naturliga miljö, men det kändes ändå som att invånarna på Köpenhamns zoo hade det hyfsat bra.

Sonen trivdes också på zoo. Inte för att han var så intresserad av djuren egentligen. Men han gillade att springa runt på gångarna, titta på folk och fingra på gräs.

Efter hemkomsten var vi båda överens om att vi är sugna på mera Köpenhamn. Och nu är det bokat en minisemester där i sommar. Det hade vi visserligen pratat om förut, så det är ingen spontagrej efter gårdagen. Men nu har vi äntligen kommit oss för och bokat.

Tur med vädret hade vi igår också. I torsdags när sonen och jag var på Fredriksdal var det kallt och blåsigt. Det kom till och med en hagelskur. Men igår fick vi en försmak av sommaren. Jag fick fräknar på näsan. Och fick tillbringa en del tid med att tjafsa med sonen om huruvida solhatten skulle vara på eller av.

Han är så otroligt bestämd just nu. På precis alla punkter. Han vill bestämma, och han testar våra gränser. Frågar vi, eller föreslår något, svarar han för det mesta nej. Inte för att han alltid vet vad det är han svarar på, utan för att visa sin egen vilja.

Köpte en läsk igår i Köpenhamn, med flädersmak. Jag är egentligen inte så mycket för läsk. Men fläder gillar jag, och kände att jag behövde nåt svalkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar