onsdag 17 oktober 2012

Gårdagens möte

Var alltså på föräldramöte igår. Livets första. Det mesta var bra, och ungefär som förväntat. En hel del information, och så fick jag ett ansikte på chefen för hela områdets förskolor.

Men en sak som gjorde mig lite lätt orolig var ett par föräldrars stora rädsla över att förskolan vill börja jobba med digital teknik. Dessa föräldrar verkade tro att barnen bara skulle sitta och spela spel, inte vara ut nånting och bli passiviserade. Nån uttryckte det till och med att "passiva är de ju när de sätter sig framför tv:n hemma, här på dagis vill vi att de springer runt och rör på sig".

Att man som förälder till ett litet barn år 2012 har den inställningen känns väldigt tråkigt. Jag tycker istället att det är jättebra om sonen får möjlighet att utforska och bli nyfiken på ny teknik. Precis som jag vill att han ska utforska och bli nyfiken på allt annat som finns runtomkring honom. Och jag tror verkligen inte att det ena tar ut det andra. Det kommer säkert att fortsätta vara ute lika mycket som de är idag. Ifall de sen leker med bilar när de är inne, eller ifall de "leker" med en app på iPad gör liksom ingen skillnad.

Vi ska på utvecklingssamtal imorgon. Då tänkte vi påpeka att vi är helt för digital teknik på dagis. Igår gick det knappt att få en syl i vädret när två mycket högljudda mammor satte igång. Man vill ju liksom inte heller komma i gräl med nån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar